V komisi, která bude vaši práci posuzovat, budou učitelé, kteří vyučují mnohdy i zcela odlišné kurzy, které nemají s vaší prací nic společného. Takovýto člověk mnohdy pouze tiše sedí v komisi a čeká na možnost prosadit se v oboru, který je mu blízko. Ať už má například vaše práce téma "Literatura v letech 1945 - 1948" nebo "Způsoby výcviku policejních psů", pak na vás v komisi vždy může "číhat" docent, který se posledních 20 let zabývá statistikou. I přesto, že jste tuto osobu vidíte poprvé, a i přesto, že s vašim tématem nemá nic společného, vězte, že si projde všechny vaše tabulky, grafy, procentuální výsledky a v těchto oblastech, kde spatří možnost, jak se zviditelnit vás začne znejišťovat. Navíc pokud si myslíte, že takoví učitelé se u vás na katedře nebo fakultě nevyskytují, tak vězte, že takovýto "puntičkář" může být například čerstvý doktorand, který sice může mít titul pouze pár měsíců, ale bude se snažit prosadit právě správnou argumentací u vaší práce.
Váš úkol je v tomto případě zcela jasný. Musíte k obhajobě přijít s prací, která nedá vaši protistraně možnost "nachytání na švestkách". Začněte s perfektně připravenou prezentací (viz níže), pokračujte procvičováním argumentů na tyto otázky...pouze rychlými reakcemi na otázky vzbudíte pocit, že vás nic nevyvádí z míry. Nakonec nejdůležitější je mít správně vaši závěrečnou práci formátovanou a po stránce struktury dotaženou k dokonalosti. Sebemenší chyba se v tomto případě neodpouští, přičemž se v praxi setkáváme také s chybami, které nepatří mezi menší chyby. Typickým příkladem jsou špatně napsané zdroje a literatura, citace, nevhodně zvolené písmo nebo jeho velikost, špatně vytvořené grafy a tabulky, chyby v obsahu a číslování stránek a mnoho dalších.